Rabu, 12 November 2008

Sempena Hari Diabetes Sedunia (Part 1)



From Utusan Malaysia

KAWALAN diet pemakanan adalah satu keutamaan dalam mengawal diabetes dan mengelakkan komplikasi kelak.
SEMPENA Hari Diabetes Sedunia yang jatuh pada 14 November setiap tahun (untuk memperingati hari kelahiran Frederick Banting, bersama Charles Best yang telah membawa kepada penemuan insulin pada 1922), artikel ini akan tertumpu kepada dua jenis tumbuhan perubatan semula jadi, iaitu Kayu Manis dan Banaba, kedua-duanya telah didapati boleh mengawal takat gula darah yang tinggi.
Ketahanan terhadap Insulin, Pra-Diabetes dan Diabetes
Pra-diabetes dan diabetes jenis kedua biasanya bermula dengan kerentanan (rintangan) insulin. Penyelidik sedar diabetes tidak muncul begitu sahaja tanpa sebab.
Sebelum didiagnosis sebagai pesakit diabetes, anda mempunyai keadaan yang dikenali sebagai pra-diabetes.
Keadaan ini berlaku apabila takat gula darah anda lebih tinggi daripada biasa tetapi tidak cukup tinggi untuk dianggap diabetes dan kebanyakan orang tidak menyedarinya.
Ia bukanlah satu berita baik kerana individu yang mengalami keadaan pra-diabetes bukan sahaja mempunyai risiko diabetes yang tinggi tapi pra-diabetes juga merupakan suatu risiko bagi serangan jantung, strok, kegagalan buah pinggang, kebutaan dan kerosakan saraf.
Cara terbaik untuk melawan diabetes adalah pada peringkat pra-diabetes. Pemakanan yang sihat, senaman dan mengambil suplemen boleh mencegah atau melambatkan masa mulanya diabetes dan mengurangkan risiko komplikasi.
Takat gula darah (glukosa) dalam badan dikawal-atur oleh insulin, iaitu sejenis hormon yang dihasilkan di dalam pankreas.
Insulin membantu dalam pengangkutan glukosa dari darah melalui membran sel dan masuk ke dalam sel-sel badan.
Selagi membran sel masih sensitif terhadap insulin, pengangkutan ulang-alik glukosa ke dalam sel berlaku dengan pantas.
Apabila membran sel menjadi tidak sensitif terhadap insulin (juga disebut kerentanan insulin), pankreas terpaksa mengepam keluar lebih banyak insulin dalam usahanya untuk memaksa glukosa ke dalam sel.
Apabila usaha tersebut tidak begitu berkesan, akibatnya adalah takat gula tinggi yang beredar dalam darah (dianggap sebagai salah satu daripada keadaan pra-diabetes) menjadi satu kebiasaan.
Lama kelamaan pankreas tidak lagi boleh menghasilkan insulin yang cukup untuk mengawal gula darah, dengan itu diabetes jenis kedua terjadi.
Pati kayu manis larut air yang dipiawaikan
Dr. Richard Anderson, ahli kimia di Jabatan Pertanian US (USDA), mencari makanan yang mungkin menyamai tindakan insulin dalam pengawalan takat gula darah (glukosa).
Beliau menemui sejenis kelas bahan larut air dalam Kayu Manis yang dikenali sebagai polimer Polifenol Jenis-A kerana keupayaannya untuk meningkatkan aktiviti insulin lebih kurang sebanyak 20 kali ganda.
Polimer Polifenol Jenis A pati Kayu Manis larut air adalah 70 peratus lebih berkesan daripada kayu manis asli itu sendiri dan ia mengelakkan kesan alahan sampingan berbahaya yang mungkin berlaku akibat pengambilan dos kulit Kayu Manis asli yang tinggi.
Sifat peningkatan insulin Kayu Manis akan mendatangkan faedah kepada individu yang mempunyai takat gula tinggi (pra-diabetes dan diabetes).
Pada bulan Jun 2006, kajian baru menunjukkan pengambilan suplemen pati Kayu Manis boleh membantu dalam peningkatan takat gula bagi individu yang mengalami diabetes jenis kedua.
Dalam kajian itu, 79 orang pesakit diabetes mengambil suplemen (pati kayu manis) tiga kali sehari. Selepas empat bulan, takat gula darah berpuasa mereka bertambah baik sebanyak 10.3 peratus.
Tambahan pula, pesakit diabetes dengan takat awal gula darah yang lebih tinggi memperoleh lebih banyak faedah melalui pengambilan suplemen ini.
Pati Kayu Manis larut air juga mempunyai sifat antioksidan yang sangat baik. Pada bulan Oktober 2006, suatu kajian berbeza, yang dikemukakan pada sidang Kolej Pemakanan Amerika ke-47, menunjukkan pati Kayu Manis larut air mungkin mendatangkan kesan perlindungan antioksidan dalam mengurangkan kerosakan akibat radikal bebas yang berkaitan dengan takat gula darah tinggi.
Selain daripada itu, kajian ini menunjukkan pengawalan gula darah yang bertambah baik. Hasil kajian tersebut seterusnya menyokong peranan pati Kayu Manis dalam membantu individu yang mengalami gangguan fungsi insulin dan pra-diabetes.
Pati Banaba yang dipiawaikan
Beberapa jenis tumbuhan perubatan dari India, China dan Jepun telah digunakan untuk merawat diabetes.
Salah satu daripada bahan paling berkesan yang ditemui adalah asid korosolik pada daun pokok Banaba (Lagestroemic specious).
Dr. Yamazaki, profesor Sains Farmaseutikal, Fakulti Perubatan Universiti Hiroshima Jepun, telah mengkaji kesan-kesan asid korosolik berhubungan dengan sifat seakan insulinnya.
Kajian beliau menunjukkan asid korosolik mengaktifkan pengangkutan glukosa melintasi membran sel ke dalam sel menghasilkan penurunan gula darah.
Asid korosolik bertindak seperti insulin; hormon semula jadi yang meningkatkan aktiviti pengangkutan glukosa melintasi membran sel, oleh itu membantu pengurangan takat gula darah.
Kajian klinikal di Amerika Syarikat dan Jepun turut menunjukkan asid korosolik adalah selamat digunakan dan berkesan dalam penurunan takat gula darah bagi pra-diabetes dan diabetes jenis kedua.

Mengawal Gula Darah Dengan Pati Kayu Manis dan Banaba*

Secara berasingan, pati Kayu Manis dan Banaba menambah tahap sensitiviti insulin yang membantu dalam penurunan takat gula darah. Apabila kedua-duanya digabungkan, ianya adalah lebih berkesan.
Kebanyakan kaji selidik ke atas Kayu Manis melibatkan penggunaan pati larut air yang dipiawaikan untuk mengandungi Trimerik dan Polimer Tetramerik Jenis-A (polimer polifenol Jenis A) dan bagi Banaba, ia dipiawaikan untuk mengandungi satu peratus asid korosolik.
Jika anda mempunyai risiko pra-diabetes, sila berjumpa doktor untuk menjalani ujian darah. Walaupun anda beranggapan tidak mempunyai risiko, pakar menasihatkan individu yang berusia lebih 35 tahun untuk memeriksa takat gula darah mereka setiap tahun.
Akan tetapi, jika anda tahu anda mempunyai pra-diabetes, anda masih boleh melengahkan masa diabetes bermula dan mengurangkan kerosakan kepada badan anda melalui perubahan pemakanan, bersenam dan juga mengambil suplemen seperti pati Kayu Manis & Banaba yang dipiawaikan.
Walaupun banyak faedah diperkatakan mengenai Kayu Manis dan Banaba, anda harus juga mengetahui kepentingan untuk mengambil suplemen multivitamin dan mineral yang baik yang telah diformulasikan khas bagi pesakit dan individu pra-diabetes demi untuk memelihara kesihatan optimum dan mencegah penyakit.
Contoh paling tepat adalah zat makanan utama yang diperlukan dalam kuantiti lebih tinggi oleh pesakit diabetes daripada kuantiti dalam formula multivitamin dan mineral harian biasa.
Ini termasuk vitamin B1, B6,B12, Biotin, Niasinamid, Vitamin C, Vitamin E, Manganese, Vanadium, Zink, Kromium dan Selenium.
Pesakit diabetes juga memerlukan lebih banyak Asid Alfa Lipoik, sejenis antioksidan sejagat yang boleh berfungsi dalam kawasan sel-sel berair dan berlemak.
*Makanan tambahan tersebut mesti diambil bersama dengan ubat-ubatan semasa dan tidak digunakan untuk menggantikan ubat-ubatan dan nasihat doktor.

Tiada ulasan:

Pengurusan Berat Badan ? Dr Kamarul 0162090812