Ahad, 11 Januari 2009

Isu Palestine

Kali ini nak cakap pasal palestine.. Bumi para anbiya, ulama dan pejuang islam.

Mengenai serangan terkini di Gaza, bolehlah rujuk berita daripada http://english.aljazeera.net/

Selama ini kita asyik dimainkan dengan retorik dan propaganda barat dan zionis.. sudah tiba masanya umat Islam bersatu, membebaskan tanah suci kita daripada terus ditindas.

Apa peranan kita yang tidak ada kuasa, tidak ada pengaruh dan tidak ada kekuatan material?

Saya senaraikan cadangan yang boleh dikongsi untuk diri saya amalkan dan hayati dan juga diperbincangkan kepada seluruh umah.

1) Setiap individu muslim perlulah berusaha meningkatkan keimanan dan ketakwaan.Ingat bahawa umat islam perlu menjaga solat dan akhlak mereka, kerana itulah senjata paling mahal.Tidak ada gunanya sibuk berjuang tapi lalai bab yang paling asas dalam agama.

2) Pelajari Ilmu dan Sejarah ketamadunan islam supaya kita tidak ditipu oleh fakta yang terpesong mengenai penubuhan negara haram zionis.Pelajari apa itu Hamas,apa itu Fattah dan apa itu Hizbullah.Supaya kita tidak silap melabel mereka.

3) Ketahui bahawa perjuangan palestine adalah perjuangan membebaskan bumi dari dijajah, tidak kira bangsa dan keturunan.Ia bukan perjuangan Bangsa Arab semata-mata.Bukan perjuangan nasionalisme

4)Kita perlulah selalu dapatkan maklumat terkini mengenai isu ini daripada sumber-sumber yang benar benar sahih dan jangan terpedaya dengan media yang dikuasai pihak musuh.

5) Mulakan perjuangan dari apa jua platform yang kita duduki sekarang.Sebagai contoh, para bloggers boleh kempen mengenai isu palestine, ahli keluarga boleh mulakan boikot produk pro zionis, ahli kariah bolehlah mulakan solat hajjat dan doa, ahli akademik dan ulama bolehlah kemukakan idea yang boleh membantu menyelesaikan masalah, ahli politik dan umara bolehlah aplikasikan idea yang diperbincangkan.Semua pihak ada tanggung jawab.

6) Hulurkan bantuan dan dana kepada mereka.Kalau ada duit,bagi jer apa yang mampu tetapi perlu juga lihat kepada siapa yang diberikan supaya tidak tersilap membantu.Kalau kaya bagi jer lebih seperti mana umat islam di UAE sedekah berbilion dirham.

Tiada ulasan:

Pengurusan Berat Badan ? Dr Kamarul 0162090812