Rabu, 25 Februari 2015

Makan Coklat jadi senang gemuk?

Cara Pilih Coklat untuk snek sihat

Salam Warahmah, saya nak kongsi pengalaman saya yang suka makan chocolate ini.Ramai yang amat takut untuk makan dan kalau silap langkah boleh meningkatkan kadar lemak dalam badan kita.

Sebenarnya Coklat tidak menggemukkan.Kita perlu pilih jenis yang betul dan juga kuantiti yang betul.



Ada Banyak jenis Coklat yang terdapat di pasaran, biasanya Coklat Susu ( Milk Chocolate) Coklat Gelap (Dark Chocolate), Coklat Putih (White Chocolate)

Pertama sekali pilih yang Gelap, Dark Chocolate kerana kandungannya tinggi koko berbanding yang lain, kalau anda seorang yang sangat teliti ada juga jenis Dark Chocolate yang ada label kandungan peratus koko, makin tinggi makin kelat (biter) rasanya.

Sebenarnya yang bahaya adalah kandungan gula dan susu yang tinggi lemak pada coklat biasa, tidak termasuk kaedah penyediaan dan juga kualiti makanan ini, cuba kita ingat masa kecil dahulu sering kita makan coklat yang harganya 5 sen, 10 sen dan kita boleh rasa amat manis sekali.Ini bermakna kaedah memproses coklat ini menggunakan banyak perasa pengawet, gula dan juga lemak susu.

Panduan Ringkas untuk Snek Sihat, Boleh ambil 10gm atau tidak lebih 2 petak dalam 100-150 kalori setiap serving kita.

Terdapat unsur Epicatechin, dalam bahan asas coklat yang dapat membantu meningkatkan sel mitokondria, sel asas jana tenaga badan kita.

Daripada Website Lembaga Koko Malaysia ada banyak info mengenai coklat, termasuk keratan akhbar ini

Boleh Layari Laman Web = www.koko.gov.my

Kajian lain juga ada menunjukkan coklat dapat membantu bagi tekanan darah tinggi, memperbaiki mood dan merendahkan risiko penyakit jantung dan strok


Sebagai Rumusan, boleh makan coklat, hadkan kepada 2 ketul sehari dan pilih kualiti yang terbaik kadang kala tidak semua Dark Chocolate bagus (tinggi gula) boleh lihat label dahulu sebelum makan.
Saya sekeluarga minum Shake Chocolate setiap hari untuk sarapan dan juga snek sihat

Hubungi saya untuk Program Pengurusan Berat Badan, Sarapan Sihat dan Rendah GI
Dr Kamarul 0162090812 
Herbalife Independent Member

Tiada ulasan:

Pengurusan Berat Badan ? Dr Kamarul 0162090812