Jumaat, 6 Disember 2013

Taqwa Penyelesaiannya

Salam Jumaat Semua, semoga hari ini diberikan kita keberkatan hidup ini dan diberikan sinar harapan untuk meneruskan misi kita di dunia ini.

Saya terpanggil untuk berkongsi hari ini selepas menghadiri Solat Jumaat di Masjid Sungai Kandis, Khatib yang bertugas menyampaikan khutbah mengenai Taqwa.

Apa yang dimaksudkan Taqwa?

Maksud taqwa ialah menunaikan perkara yang diwajibkan oleh Allah ta’ala serta meninggalkan perkara yang dilarang olehNya.
Hamba Allah yang bertaqwa itu adalah mereka yang menunaikan kewajipan dan meninggalkan larangannya.
Sekiranya mereka mati dalam keadaan tersebut nescaya mereka terpelihara dari azab neraka dan akan terus dimasukan ke dalam syurga

Cuba kita tanya pada diri kita sendiri, Bagaimana kita boleh melihat sedangkan ada yang memiliki mata tetapi Buta, bagaimana kita boleh berjalan sedangkan ada yang memiliki kaki tetapi lumpuh, bagaimana kita boleh mendengar sedangkan ada yang memiliki telinga tetapi pekak, bagaimana kita boleh bernafas sedangkan ada yang memiliki paru paru tetapi terpaksa menggunakan alat bantuan pernafasan.

Apa Tujuan sebenar kita dilahirkan? Dari kecil kita dibesarkan kemudian dihantar ke sekolah kemudian sambung belajar di menara gading dan selepas lulus sambung kerja, berkeluarga dan teruskan lagi kitaran ini.

Seringkali kita dilanda musibah, bencana dan masalah dan ketika itu kita perlu kembalikan diri kepadaNYA, tidak kita apa waktunya, semasa senang atau semasa diuji.Kita diuji di dunia ini adalah untuk mendekatkan diri kepada Pencipta, kita adalah hambaNYA.

Setiap kali kita melangkah keluar mencari rezeki, paling utama kita perlu bijak memilih perkara yang baik dalam semua aspek kehidupan kita.

Seperti pemakanan, ada yang halal ada yang haram ada yang syubahat.Allah merahmati kita dengan panduan daripada Al-quran dan As Sunnah untuk menentukan setiap ketetapan.Bila kali terakhir kita membuka Al-Quran, membaca dan menghayati isi kandungannya?

Allah akan memelihara hidup kita sekiranya kita sentiasa mengingatiNYA, meningkatkan iman dan taqwa kita setiap hari

 The Law Of Attraction, hukum menarik ada dikupaskan dalam

http://muslimtribune.org/reviews/new-age/law-attraction-islamic-perspective-0

Semoga Allah merahmati kita setiap hari, memberikan kita kekuatan untuk meneruskan kehidupan kita dan sentiasa meletakkan kita dikalangan hambanya yang Soleh dan Solehah.

Mari kita hayati Ayat ini

Tiada ulasan:

Pengurusan Berat Badan ? Dr Kamarul 0162090812