Jumaat, 27 Mac 2015

Apakah yang Membuatkan Kita Makan Berlebihan?

Oleh Susan Bowerman, M.S., R.D., C.S.S.D.

 

Ramai daripada kita berfikir kita lebih tahu berapa banyak kita boleh makan. Kita yakin perut kita boleh memberitahu kita apabila kita kenyang, dan selepas kita selesai, kita tahu berapa banyak kita telah dimakan.



Kalaulah ini benar. "Penyelidikan memberitahu kita bahawa isyarat halus dalam persekitaran kita boleh mendesak kita untuk menyajikan lebih daripada yang kita perlukan dan makan lebih banyak daripada yang kita sepatutnya," kata Luigi Gratton, M.D., naib presiden hal ehwal perubatan di Herbalife. "Lebih besar pinggannya - malahan perkakas hidangan yang lebih besar - boleh mendorong makan berlebihan." Dalam eksperimen ais krim layan diri, orang yang diberikan mangkuk dan skup besar mengambil lebih 57 peratus lebih daripada yang diberikan pinggan dan alat menghidang yang lebih kecil.
Jadi, berapa banyak yang kita makan secara amnya diputuskan sebelum kita menyuap makanan itu ke dalam mulut. Realitinya kita makan apa sahaja yang dihidangkan - sama ada ia sedikit atau banyak. Daripada makanan segera supersize kepada hidangan kecil di restoran kelas atasan, kita berpuas hati asalkan kita melicinkan pinggan kita. Kita bukannya membiarkan perut kita membuat keputusan, tetapi membiarkan pinggan kosong menjadi isyarat untuk berhenti makan.
Mengawal berapa banyak anda meletakkan di atas pinggan menjadi langkah pertama dalam mengawal berapa banyak yang anda masukkan ke dalam perut anda. Tetapi isyarat lain boleh juga mencetuskan makan berlebihan. Hanya dengan terhidu atau melihat makanan - apa sahaja daripada bau roti segar dibakar kepada terpandangkan donut keras di dalam pantri syarikat - boleh mencetuskan keinginan anda untuk makan, walaupun anda tidak lapar. Berikut ialah beberapa cara untuk memikul tanggungjawab:


Fikirkan sudu, bukan pencedok - Ia merupakan satu helah lama, tetapi ia benar-benar berkesan - menggunakan pinggan yang kecil dan gelas yang tirus dan tinggi memberi ilusi bahawa terdapat lebih banyak makanan di atas piring dan minuman di dalam gelas. Perkakas hidangan yang kecil membantu mengelakkan anda daripada menambah - fikirkan sudu, bukannya pencedok. 


 
Saiz hidangan tunggal - Apabila bekas hidangan menjadi lebih besar, begitu juga dengan saiz hidangan. Kotak bijirin sarapan yang besar mungkin ditawarkan pada harga yang lebih murah dan lebih menjimatkan untuk dompet anda, tetapi kajian menunjukkan anda akan mencurahkan untuk diri anda lebih banyak bijirin - sebanyak 20 peratus lebih banyak - berbanding apa yang anda tuang dari paket bersaiz biasa. 
Ambillah saiz untuk satu hidangan.
  
Letakkan gula-gula di luar jangkauan - Jadikan ia sukar untuk memakan barangan yang tidak menyihatkan. Anda mungkin tidak berusaha untuk membakar brownies dari awal apabila teringinkannya, tetapi jika anda menyimpan versi segera yang boleh dibakar dengan ketuhar gelombang mikro, anda akan perlu sentiasa melawan dorongan. Jauhkan balang gula-gula dan biskut dari meja - letakkan semangkuk buah-buahan sebagai ganti.
Mencampurkannya, tetapi tidak terlalu banyak - Kajian menunjukkan bahawa lebih pelbagai makanan di dalam pinggan anda, lebih banyak anda akan makan - semua rangsangan yang membuatkan citarasa anda menambah. Pelbagai buah-buahan dan sayuran rendah kalori memang bagus, tetapi apabila berhadapan dengan bufet atau makan malam yang dihidangkan untuk keluarga, hadkan ia kepada hanya beberapa item di atas pinggan anda pada satu-satu masa.



 Shake hidup anda - Cuba ambil shake protein untuk sarapan pagi atau makan tengahari. Diperbuat daripada susu, serbuk protein dan buah-buahan dengan jumlah yang ditetapkan, ia sesuatu yang semula jadi dalam pengawalan saiz hidangan. Tambah beberapa ketul ais, dan pukul untuk menambah isipadunya tanpa menambah kalori dan nikmati ia dalam gelas tinggi.

1Wansink, Brian, Koert van Ittersum, and James E. Painter (2006), “Ice Cream Illusions: Bowl Size, Spoon Size, and Self-Served Portion Sizes,” American Journal of Preventive Medicine, 31:3 (September), 240–243.
Susan Bowerman ialah perunding Herbalife.



Komen dari Saya pula yang suka sangat melantak makan tidak henti henti sebelum ini, pertama sekali kita memang tidak rancang untuk makan dengan betul, ikut dan jer, lepas itu makan bertambah tambah dengan alasan TAKUT HABIS! , sebenarnya kita masih lagi kemewahan makanan di Malaysia, jangan risau kalau kita makan hanya ambil yang kita perlu sahaja, banyak lagi kenduri kendara yang ada di Malaysia kita boleh hadir.

Saya masa mula start Herbalife, saya sudah tetapkan Impian saya, saya tahu ia tidak betul untuk teruskan gaya hidup yang tidak Sihat.Apabila kita makan dengan betul, ikut sukatan dan jadual waktu pemakanan kita tidak akan menjadi terlalu lapar dan makan melantak.Saya suka melihat Protein Factor sebelum makan, sebab majoriti pemakanan kita Tinggi Karbohidrat Ringkas, Perasa Pewarna Pengawet.Gunakan Porsi yang betul dan Amalkan Snek Sihat.Baiki dengan Sarapan Pagi yang Betul.



Hubungi saya untuk Program Pengurusan Berat Badan, Sarapan Sihat dan Rendah GI
Dr Kamarul 0162090812 
Herbalife Independent Member

Tiada ulasan:

Pengurusan Berat Badan ? Dr Kamarul 0162090812