Ahad, 29 Mac 2015

Dulu Saya Gemuk Anda Bagaimana?

Salam Warahmah,

Minggu ini memang proses Spring Cleaning Laptop saya ini, jenama Toshiba yang dibeli hasil titik peluh bekerja dari Rumah dan Kelab Nutrisi.

"Keputusan Ini Adalah Tidak Tipikal. Hasil Individu Mungkin Berbeza-Beza"

Ramai yang takut berimpian kerana setiap perubahan yang kita lakukan pasti ada risiko yang kita akan hadapi.

Hari ini saya ingin kongsi mengenai Rezeki dan Gemuk. Ada segelintir masyarakat menghina rakan rakan dan Ahli Keluarga kita yang Gemuk.Alhamdulillah saya syukur saya tidak dipanggil seperti nama nama kejian kecuali Boyot heheh.. Ramai dipanggil BOB, Badan Orang Besar, Badak, Gemuk Gedempol, Macam kena PAM, Bam BamComel dan ada yang kasar tak payah saya sebut di sini, sedia maklumlah.



"Keputusan Ini Adalah Tidak Tipikal. Hasil Individu Mungkin Berbeza-Beza"

Allah Maha Adil dan Maha Mengasihani HambaNYA, Sifat Arrahman dan Arrahim kepada Semua.Kita perlu yakin bahawa ada Ketentuan yang kita tidak boleh ubah tetapi banyak juga yang kita boleh ubah.

Saya masa kecil tidak Gemuk, dilahirkan cukup bulan dan sempurna oleh Pasangan Luar Biasa Abah Hj Kassim dan Arwah Mak Hajjah Mastura.Ketika itu tahun 80an Malaysia mengalami kegawatan Ekonomi, ramai pekerja swasta tidak dapat pendapatan yang secukupnya, peniaga pun tidak beberapa menjadi jualannya.Saya masa itu pun walaupun kecil tidak faham apa apa tetapi berkat usaha Abah dan Mak membesarkan saya, jadilah saya sekarang.

Masa kecil badan saya Kurus Kering, sampai kena tangkal hahaha (kononnya untuk bagi berisi) Arwah mak risau dan cuba bagi makanan terbaik untuk saya, walaupun tidak ada kemampuan kewangan yang cukup, dapat Biskut Farley jugak, cuma kena bahagi 2 dan 3 kali sebab mahal.

"Keputusan Ini Adalah Tidak Tipikal. Hasil Individu Mungkin Berbeza-Beza"
 
Saya dijaga oleh Arwah Tok dan Arwah Nyang di Kampung Baru Beserah, setiap hari dihidangkan makanan dan juga minum ada juga diberikan kopi hehe..Arwah mak ada cerita setiap kali datang jemput saya masa tue ada tanya pada Arwah Tok, ada bagi Kopi ker pada Man, Arwah Tok kata Dokk (Tidak) hehehe, padahal bila cium memang baru Kopi Semerbak Harum!

Ok saya sambung lagi, bila dah besar sikit masuk Sekolah Rendah saya masih keding lagi, kulit gelap sampai driver bas panggil saya India.Keadaan sama sehinggalah Darjah 4.Ketiaka itu saya mula masuk Taekwondo, masa tersebut saya suka sampai mahir buat Flying Kick! Sir yang mengajar memberikan saya Tittle Captain Sekolah!

Apa dah jadi apabila kita Aktif Sukan? Selera makan makin tambah, badan makin Fit dan semangat Wajalah.Apabila dah masuk Darjah 6 saya mula kurang Aktif sebab nak Belajar untuk UPSR, berhenti terus Taekwondo tapi TIDAK PERNAH Berhenti Makan!

Cakap pasal makan, bermulanya saya Darjah 5, Arwah Mak dah mula berniaga lebih Serius, jadi macam tidak sempat jumpa di Rumah, makan pun banyak juga tapau dari Kantin, kami banyak makan makanan Segera, Dari A- Z jenama semuanya ada.Kalau di rumah pulak Stok Makanan Frozen penuh di Peti Sejuk tidak termasuk makanan ringan dan Mee Segera!

Saya akui bukan salah siapa kecuali salah diri sendiri, ya walaupun ramai yang tinggal di Rumah kenapa saya yang paling GEMUK? hahaha

Sebagai pengajaran dan nasihat kepada pembaca Blog saya, Konsepnya mudah kalau makan banyak kurang bakar maka Gemuklah, dan kalau ingin ubah balik sama ada bakar banyak atau makan kurang.Biasanya kalaulah dah badan Gemuk kita mula bagi alasan Malas Bersenam, Sibuklah dan macam macam, padahal bab Makan tidak pernah lupa, pantang jumpa bangun pagi terus melahap!

"Keputusan Ini Adalah Tidak Tipikal. Hasil Individu Mungkin Berbeza-Beza"

 Apa yang saya lakukan untuk Berubah? Macam macam ada, Crash Diet, Pergi Klinik diberi Ubat Tahan Selera Lapar, Jogging sikit walaupun lepas jogging makan Nasi Lemak Roti Canai Mandi! semuanya GAGAL! 

 "Keputusan Ini Adalah Tidak Tipikal. Hasil Individu Mungkin Berbeza-Beza"

Setiap Tahun bertambah berat , makin lama makin Gemuk, sampai saya rasa GIVE UP! Mana taknya sampai jer Sudan saya sudah 100kg balik Sudan jadi 125kg! setiap tahun tambah 5 kg!

Hukumnya kalau kita mencari pasti dapat, Alhamdulillah saya mencari Solusi Turun Berat Badan, tidak mahu yang lapar perut, yang membahayakan kesihatan dan saya mencari Solusi yang Permanant.

Doa orang yang mengharap dan munajat amat PENTING, saya berdoa pada Hari Arafah untuk mendapatkan peluang jadi Sihat, sebab masa itu dah bersedia untuk jadi Doktor Perubatan tidak mahulah nanti saya pulak yang sakit.

"Keputusan Ini Adalah Tidak Tipikal. Hasil Individu Mungkin Berbeza-Beza"

 Alhamdulillah saya dapat Rezeki apabila dapat Panggilan dari Rakan Petronas mengesyorkan Herbalife.Saya suka sebab Herbalife ada Kajian Saintifik, Tidak ada kesan sampingan, mudah disediakan dan ada Coach yang memantau. Boleh klik disini untuk baca entri sebelumnya, bagaimana saya bermula.Kalau anda kenal sesiapa yang ingin berubah dan Serius boleh hubungi saya.








Hubungi saya untuk Program Pengurusan Berat Badan, Sarapan Sihat dan Rendah GI
Dr Kamarul 0162090812 
Herbalife Independent Member

Tiada ulasan:

Pengurusan Berat Badan ? Dr Kamarul 0162090812